Estudis als vidents

Veure examens científics realitzats als vidents

Institut de Ciències de Fenòmens Paranormals (IGW)-Innsbruck

Centre d’Estudis i Investigacions psicofisiològiques dels Estats de Consciència: Milà.

Escola Europea de Psicoteràpia i Hipnosi – Amisi, Milà

Centre de Parapsicologia – Bolonya

A petició de l’oficina parroquial de Medjugorje es va dur a terme un estudi psicològic i psicodiagnòstic a les següents persones conegudes com el vidents de Medjugorje. L’estudi es va fer en quatre períodes:

  • El primer estudi es dugué a terme el 22 i 23 d’abril de 1998 a la “Casa per a trobades cristianes” de Capiago Intimiano (Como), que dirigiren els pares dehonians. Es van examinar l’Ivan Dragicevic, la Marija Pavlovic i la Vicka Ivankovic.
  • El segon estudi es va fer els dies 23 i 24 de juliol de 1998 a Medjugorje. Es van examinar la Mirjana Soldo-Dragicevic, la Vicka Ivankovic i la Ivanka Elez-ivankovic.
  • El tercer estudi va ser d’índole psicodiagnòstica i el dugué a terme la psicòloga canadenca Lori Bradvica a Jakov Colo, en col·laboració amb el Fra Ivan Landeka.
  • El quart estudi psicofisiològic es va fer el dia 11 de desembre de 1998, a la mateixa “Casa per a trobades cristianes” de Capiago Intimiani (Como) a Marija Pavlovic.

La insuficiència de l’estudi psicofisiològic va ser causada per la col·laboració parcial d’algunes persones, que no se sotmeteren al que els demanà el grup de treball per motius relacionats amb obligacions familiars o socials o bé per reserva personal, tot i que el Fra Slavko Barbaric i el Fra Ivan Landeka els animaren a fer-ho sense influir en els programes del grup de treball.

Al grup de treball se l’anomenà “Medjugorje 3”, atès que, amb l’excepció d’alguns estudis mèdics i psicològics individuals, abans d’aquest estudi ja hi havien treballat dos grups: un primer grup de metges francesos l’any 1984 i un segon de metges italians l’any 1985. A banda d’això, tres psiquiatres europeus, l’any 1986, van fer un estudi de diagnòstic psiquiàtric.

En el grup de treball anomenat “Mejugorje 3”, hi participaren:

  • El Rev. Andreas Resch, teòleg -psicòleg de l’Institut de fenòmens paranormals, Innsbruck, coordinador general.
  • El Dr. Giorgio Gagliardi, metge psicofisiòleg del centre d’estudis dels estats de consciència, Milà, membre del consell de professors de l’Escola Europea d’Amisi i del Centre de parapsicologia de Bolonya.
  • El Dr. Marco Margnelli, metge psicòleg i neuròleg del Centre d’estudis dels estats de consciència, membre del consell de professors de l’Escola Europea d’Amisi, Milà, i del Centre de parapsicologia de Bolonya.
  • El Dr. Mario Cigada, metge, psicoterapeuta i oculista, membre del consell de professors de l’Escola Europea de Psicoteràpia hipnòtica d’Amisi, Milà.
  • El Dr. Luigi Rovagnati, neurocirurgià, assistent de neurocirurgia a la Universitat de Milà, membre del consell de professors de l’Escola Europea de Psicoteràpia hipnòtica d’Amisi, Milà.
  • La Dra. Marianna Bolko, psiquiatra i psicoanalista, docent en l’especialització en psicoteràpia a la Universitat de Bolonya.
  • El Dr. Virginio Nava, psiquiatra, metge en cap de l’hospital psiquiàtric de Como.
  • El Dr. Constantini Rosanna, psicòleg, docent de la Universitat Auxilium de Roma.
  • El Dr. Fabio Alberghina, metge internista.
  • El Dr. Giovanni Li Rosi, metge, ginecòleg de l’hospital de Varese i especialista en psicoteràpia hipnòtica a Amisi, Milà.
  • El Dr. Gaetano Perriconi, metge internista de l’hospital FBF a Erbo/Como.
  • El Prof. Massimo Pagani, metge internista, professor de medecina interna de la Universitat de Milà.
  • Florella Gagliardi, secretària assistent del grup.

Mitjançant les proves següents, estudiaren l’actual situació psicofísica i psicològica:

  • Anamnesi individual
  • Anamnesi mèdica
  • MMPI, EPI, MHQ; test de l’arbre, test de la persona, matrius de Raven, test de Rorschach, test de la mà, test del detector de mentides segons Valsecchi
  • Examen neurològic
  • Poligrafia computeritzada (activitat elèctrica de la pell, pletismografia – activitat capil·lar perifèrica del cor i freqüència cardíaca, neumografia òssia i del diafragma) durant l’experiència de l’aparició, durant l’evocació del record de l’aparició per mitjà de la hipnosi i durant la visualització guiada
  • Registre dinàmic de la pressió arterial segons Holter
  • Registre dinàmic ECG i respirograma segons Holter
  • Reflexes de la pupil·la (fotomotor)  reflexes palpebrals
  • Registres de vídeo
  • Fotografies

Els vidents varen decidir col·laborar-hi sempre lliurement i es mostraren disposats a sotmetre’s a totes les proves que els varen fer.

D’aquests estudis psicologicodiagnòstics, se’n dedueix el següent:

Durant aquests darrers 17 anys, a comptar des de l’ inici de les seves experiències relacionades amb les aparicions, aquestes persones no manifesten cap símptoma patològic, tals com pertorbacions de trànsit, pertorbacions dissociatives i pertorbacions de pèrdua del sentit de la realitat.

Tot i això, totes aquestes persones varen manifestar símptomes vinculats a reaccions d’estrès justificat que apareixen degut a una gran estimulació emocional exògena i endògena com a conseqüència de la seva vida quotidiana.

De les seves converses personals es descobreix que l’estat inicial de consciència i l’estat en què estaven posteriorment sorgeix per causa de les inusuals experiències que ells mateixos han reconegut i definit com a visions /aparicions de la Mare de Déu.

L’estudi psiquiàtric i psicològic d’aquestes persones, que tenia per objectiu definir les característiques personals de cada una d’elles, no pot ser publicat perquè està protegit per les lleis de protecció de dades personals.

L’estudi psicofisiològic es va fer en quatre estats de consciència:

• Estat de vigília

• Estat alterat de consciència (hipnosi amb evocació de l’estat extàtic)

• Estat de visualització d’imatges mentals i

• Estat extàtic de la consciència (definit com a èxtasi de l’aparició)

L’objectiu va ser investigar si l’estat d’èxtasi de l’aparició, que va ser registrat ja l’any 1985 per un equipo de metges italians, encara segueix present o si hi ha hagut canvis. A banda d’això, es va voler investigar les possibles coincidències/divergències amb relació als altres estats de consciència, la visualització guiada o la hipnosi.

L’estudi realitzat ens ha mostrat que la fenomenologia de l’èxtasi es pot comparar amb la de l’any 1985, però presenta menys intensitat.

L’evocació hipnòtica de l’estat extàtic no va provocar la fenomenologia de les experiències espontànies i d’això es pot concloure que els estats d’èxtasi de les aparicions espontànies no varen ser estats de trànsit hipnòtic.

Capiago Intimiano, 12.12.1998

Signen: Rev. Andreas resch, Dr. Giorgio Gagliardi, Dr. Marco Margnelli, Dra. Marianna Bolko i Dra. Gabriela Raffaelli.

1 de maig de 2000

Tots recordem que l’any 1998 els vidents viatjaren a Como, Itàlia, per tal de ser examinats per un equip de metges, psicòlegs i científics. El cap de l’equip, el Dr. Giorgio Gagliardi ha publicat un llibre “ I Veggenti di Medjugorje: ricerca Psicofisologica, 1988” amb els resultats d’aquests exàmens. Fins ara el llibre només està publicat en italià (vegeu la postdata per a més detalls). Abans que el llibre sigui traduït a altres idiomes, a continuació un resum del que hi ha escrit a la contraportada:

Mitjançant l’anamnesi personal i els exàmens instrumentals, els subjectes han demostrat que:

  1. Per començar, tenen una experiència inusual i determinant en la seva vida, la continuació del seu comportament pertany a un estat de consciència modificat del tipus d’un vident en èxtasi, el qual encara presenten però amb característiques menys intenses.
  2. Aquestes experiències generen modificacions de certs paràmetres biològics que és possible mesurar.
  3. El comportament durant el seu estat modificat de consciència, dins els límits de l’estudi realitzat, no té característiques predominants d’hipnosi, sinó d’aquells estats modificats de consciència pertanyents al tipus d’èxtasi/visió/aparició.
  4. La hipòtesi d’un engany conscient i/o d’un frau no té cap mena de suport psíquic ni neurofisiològic.

Tan sols podem donar gràcies a aquests científics que varen dur a terme els estudis esmentats, amb el seu acostumat rigor metòdic, perquè gràcies a les seves conclusions es dóna més llum sobre les aparicions a Medjugorje. Per exemple, simplement desvirtua les declaracions que afirmen que els vidents són uns mentiders o que les aparicions són un subtil muntatge d’algunes persones del poble. Aquests arguments tan negatius són la causa del rebuig a les aparicions. Certament, un bon actor pot enganyar la gent però, com poden sis camperols falsificar les lectures d’encefalogrames o altres exàmens realitzats amb els aparells més sofisticats?

  • Els vidents
  • El Pare Slavko
  • Avisos i revelacions
  • Mapa